Вищі планети в Махабхарате?

 

Вищі планети в Махабхарате?

Наприкінці серпня 2001 р. Альберт Тимашев опублікував на форумі astrologer. ru цікаві дані про доповідь В. П.Вартака "Ведична астрономія" на колоквіумі по індійській астрономії й астрології (див. книгу: Issues in Vedic Astronomy and Astrology. Proceedings of a Colloquium on Vedic Astronomy and Astrology 26-38 September, 1989 at Nagpur, India).

У своїй доповіді В. П.Вартак повідомляє: "Махабхарата згадує... на момент початку війни... зимове сонцестояння в Ревати й весняне рівнодення в Пунарвасу. Це дає період близько 5531 р. до н.е. Всі планети займають точно зазначені Вьясой положення (Махабхарата VI, 3) 16 жовтня 5531 р. до н.е. Вьяса згадує ще три планети під іменами Світла, Сьяма й Тивра. Я виявив, що це Уран, Нептун і Плутон відповідно, оскільки їхні розраховані положення на зазначений день у точності відповідають зазначеним Вьясой".

Якби це виявилося правдою, то зробило б фурор в історії астрономії й змусило б учених переглянути своє відношення до індійської науки стародавності - адже офіційно вважається, що Уран, Нептун і Плутон були відкриті зовсім недавно по історичних мірках (в 18, 19 і 20 столітті відповідно). Але сенсації не вийшло: цей Вартак просто відверто лукавить, видає бажане за дійсне. Нижче я доведу свої слова

Отже. На даний час із вільно доступного програмного забезпечення по астрономії немає таких які давали б високоточні результати на такий інтервал часу. Просто немає математичної моделі (тим удивительнее, що Вартак зумів зробити свої розрахунки на 5531 р. ще 12 років тому...). Є, щоправда, "Швейцарські ефемериди", початківці свій відлік від 5400 р. до н.е. Але вони не дотягли 131 рік до перевіряється дати, що. RedShift 3-4 також не може впорається із цим завданням, тому що він уважає від 1 дня юліанського календаря, а це 1.1.-4712 (4713 B. C.). Але оскільки у Вартака не даються точні координати, а лише сузір'я (або накшатри), те нам не страшна погрішність навіть на десятк-півтора градусів

З такими умовами можна без особливих проблем упоратися. Є старенька програма під DOS SkyGlobe 3.6 від 1993 року, що досить непогано вважає на більших інтервалах часу. Перед тим як її використовувати, я неї перевірив, зрівнявши з RedShift3 і швейцарськими ефемеридами (звичайно, у межах тимчасових можливостей розрахункового блоку). От деякі підсумки порівняння швейцарських ефемерид і координат, видаваних SkyGlobe3.6 на дату 16.10.-5400 г.

16.10.-5400 (5401 B. C.)
jul.12:00:00 ET
jd (ET) = -251003.000000

Swiss Ephemeris SkyGlobe3.6 Погрішність
Екліптична довгота
Sun 12 vi 48' 6. ---і 12 vi 35 0 гр.
Moon 2 le 39' 0. ---і 14 le 45 12 гр.
Mercury 18 vi 15'23. ---і 03 li 31 15 гр.
Venus 19 li 47'13. ---і 25 li 01 05 гр.
Mars 29 sc 23'42. ---і 24 sc 21 05 гр.
Jupiter 24 ar 38'51. ---і 25 ar 53 01 гр.
Saturn 19 sc 51'58. ---і 18 sc 40 01 гр.
Uranus 12 li 48'29. ---і 08 li 02 05 гр.
Neptune 23 sc 13'48. ---і 23 sc 50 0,6 гр.
Pluto 22 le 47'41. ---і 16 vi 21 24 гр.

Ми бачимо що за 130 років до дати, що цікавить нас, точність розрахунків SkyGlobe3.6 досить прийнятна, за винятком Плутона. У порівнянні з RedShift 3-4 за 800 років до дати, що цікавить нас, точність розрахунків SkyGlobe3.6 ще краще.

Думаю що для дозволу питання варто скористатися SkyGlobe3.6. Отже, відповідно до тексту:

    Світла перебувала в Читре (поруч із альфою Діви - Спикой),

    Сьяма перебувала в Джиеште (поруч із альфою Скорпіона - Антаресом),

    Тивра перебувала в Криттике (поруч із ця Тельця - Плеядами).

Що ми бачимо насправді 16 жовтня 5531 року до н. е? Насамперед, цей Молодик. Крапка весняного рівнодення перебувала усередині паралелепіпеда сузір'я Близнюків, на 1/3 відстані від зв. Васат до зв. Мебсута, а крапка зими - між зірок епсилон Риб і дельта Риб. Тобто, кардинальні крапки дійсно були близькі до Ревати й Пунарвасу, хоча, можливо, і не зовсім точно в цих сузір'ях

Біля Спики, Антареса й Плеяд дійсно розташовувалися планети, але які!

Поруч зі Спикой (06год37'/21°16') - Сатурн (06год48'/25°23'), а не Уран

 

Поруч із Антаресом (9год42м/9°11м) - Меркурій (9год58м/15°44'), а не Нептун

Поруч із Плеядами (21год04м/-12°30м) - Нептун(20год52м/-19°26'), а Плутон був значно південніше Плеяд(21год05м/-31°40'), але його координати в SkyGlobe 3.6 на цю дату можуть бути помилкові, і перебувають у межах -25° по довготі

Планета Уран перебувала в 3-х градусах північніше зірки дзета Тельця - Альхека.

Взагалі, SkyGlobe 3.6 показує, що на цю дату всі мнас, що цікавлять, планети розташовувалися в межах сучасних обрисів сузір'я Тельця

Тепер ми бачимо що доповідь В. П.Вартака "Ведична астрономія" більшою мірою містифікований, але хочеться відзначити що на місці зазначеного Плутона впевнено расчитивается положення Нептуна! Або автор неправильно переклав слова Світла, Сьяма й Тивра, або свідомо лукавить. На місці Світла виявляється не Уран, а Сатурн, на місці Сьяма не Нептун, а Меркурій, на місці Тиври не Плутон, а Нептун

Далі. Ознайомившись із оригіналом тексту, на якому базував свої висновки Вартак, Альберт Тимашев повідомив, що там також згадується положення Кету в Пушья (дельта Раку - Асцеллус Аустралис) і Венери в Пурва Бхадрапада (альфа Пегаса - Маркаб). Але в дійсності в зазначену дату Кету (Південний Вузол Місяця) розташовувався зовсім близько від зірки Зубен-ельгенуби в сузір'ї Терезів. А Венера в кожному разі через особливості своєї орбіти не могла перебуває так далеко від Сонця (11° Діви), тому що Маркаб (8° Стрільця) вилучений по довготі на 87° від нього. Так що зовсім не схоже, щоб зазначені об'єкти перебували в заявлених місцях

Потім я вирішив піти другим шляхом. Допустимо, що в Махабхарате все правильно написане, але В. П.Вартак дає невірне датування. Коли ж Уран, Нептун і Плутон займали зазначене Вьясой положення серед зірок?

Це було завдання не з легенів! Але пронаблюдать рух планет на екрані монітора за 8 тисяч років було навіть цікаво! До 4700 р. буд.н.е. я аналізував тільки розташування Урана й Нептуна, тому що Плутон глибше в історію расчитивается досить погано. Положення Урана біля Спики й Нептуна біля Антареса відбуваються циклично й регулярно через 4285 років, серіями протягом 4 разів за 504 роки

Перша серія почалася в:
6765 р. буд.н.е. - неточна комбінація
6597-6598 г. буд.н.е. - точна
6429-6430 г. буд.н.е. - точна
6261-6262 г. буд.н.е. - неточна, але можливо що Плутон під Плеядами

Наступна серія з'єднань планет із зірками почалася через 4285 років у часи, коли вже й Плутон расчитивается досить упевнено.

Друга серія почалася в:
2480-2481 г. буд.н.е. - неточна комбінація Урана й Нептуна без участі Плутона
2312-2313 г. буд.н. е - точне розташування всіх трьох планет (але весняне рівнодення вже далеко від Пунарвасу...)
2144-2145 г. буд.н. е - точне положення тільки Урана й Нептуна
1976-1977 г. буд.н. е - неточна комбінація Урана й Нептуна

Наступний раз точне розташування всіх трьох планет біля зазначених зірок буде в 2141-2142 роках н. е.

Хочеться відзначити що положення Плутона біля Плеяд досить умовно, тому що через велике нахилення орбіти він проходить від 14 до 19 гр. кюгу.

Таким чином, я переконався, що заявлене В. П.Вартаком не відповідає астрономічним реаліям. У наявності підтасування фактів або помилкове трактування назв планет

Дмитро Нижельченко